Omgaan met verschillen:“Lekker in je vel, naar jouw topniveau!” | |
Kinderen zijn uniek. Iedereen is anders en dat is goed. Binnen ons kindcentrum proberen we zo veel als mogelijk rekening te houden met de verschillen. Wij vinden het belangrijk dat alle leerlingen zich bij ons thuis voelen, lekker in hun vel zitten, naar behoren presteren op de (reguliere) toetsen en een aanbod krijgen waarmee ze uitgedaagd worden, leren leren en leren denken.
De leerkrachten bekijken welke stof voor de kinderen relevant is, zij zijn tenslotte de onderwijsprofessionals. Tijdens de leerlingbespreking wordt dit ook met de intern begeleider besproken. Natuurlijk wordt u als ouder ook op de hoogte gehouden. Heeft u hier vragen over? Bespreek dit gerust met de leerkracht. Samen staan we voor de verdere ontwikkeling van het kind.
We letten er steeds op dat uw kind passende lesstof krijgt om de bijbehorende resultaten te kunnen halen. Het draait om het vinden van de juiste balans, waarbij hoog in het vaandel staat: “lekker in je vel, naar jouw topniveau!”
De leerkracht volgt de ontwikkeling van het kind en gedurende het jaar wordt gekeken of er aanvullingen nodig zijn op de oorspronkelijke de instructiebehoefte. Op deze manier krijgt het kind de instructie die het nodig heeft. Binnen ons onderwijs bieden we instructies aan op 3 niveaus, basis instructie, verlengde instructie en compacte instructie.
| Basis instructie:deze leerlingen redden het met de reguliere uitleg van de leerkracht. Zij doen mee met de klassikale uitleg van de leerkracht en gaan daarna zelfstandig aan de slag met de verwerking van de lesstof. Aan de hand van de verwerking wordt gekeken of er herhaling nodig is.
Verlengde instructie:deze leerlingen krijgen na de reguliere uitleg een verlengde instructie waarbij extra aandacht is voor het oefenen en verwerken van de lesstof. Na de verlengde instructie gaan zij zelfstandig de verwerking maken. Waar nodig vindt nog extra instructie plaats. Voor deze kinderen wordt dan gebruik gemaakt van aanvullend lesmateriaal ter ondersteuning van de onderwijsbehoefte, bijvoorbeeld Ralfi lezen, Connect lezen of een aangepast programma binnen Snappet. Deze kinderen worden gedurende de week intensiever geholpen door de leerkracht. Hierbij gaat het niet alleen om de uitleg, maar ook bijvoorbeeld om het volgen van de taakgerichtheid van het kind.
Compacte instructie:deze leerlingen kunnen na een korte uitleg zelf aan de slag. De lesstof wordt compacter gemaakt waardoor zij op hun eigen moeilijkheidsgraad verder kunnen werken binnen Snappet. Daarnaast krijgen zij uitdagend lesmateriaal dat is opgenomen in hun weektaak. De leerkracht heeft een vast moment met deze groep kinderen om de voortgang van het werk te bespreken, vragen te beantwoorden en ze verder te helpen. Ook krijgen ze nieuwe opdrachten voor de komende week.
|
Kindcentrum WillibrordBoekenstein 47 1852 WS Heiloo T (072) 532 05 03 Anita Kraakman
Locatie | KennismakenKom kennismaken met Willibrord Nieuw in de wijk Zuiderloo, Heiloo?
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl
Partners
Trots! Wij zijn...
| Snel naar:De Willibrord Onderwijs
| Groepen Opvang
|