Het is weer volop in het nieuws en onder de aandacht… Het toetsen van kinderen.
Tijdens de rondleiding heeft u het al gehoord: uw kind is voor ons zoveel meer dan een toetsuitslag. Een toets is slechts een stukje van de puzzel, een momentopname in een wereld vol groei en ontwikkeling. Op onze website (onder Onderwijs > Onderwijs leesvoer > Kijk op ontwikkeling) leest u meer over onze visie hierop.
U mag erop vertrouwen dat wij uw kind nauwgezet volgen. We kijken niet alleen naar cijfers, maar ook naar inzet, groei en welbevinden. Dit alles natuurlijk niet alleen vanuit momentopnames maar over een langere periode. Uw kind kan ook gewoon een keer een mindere dag hebben gehad bij een dictee. Als we ons zorgen maken, nemen we contact met u op. We begrijpen dat toetsen spanning kunnen geven, zeker in een maatschappij waarin prestaties op (Cito) toetsen soms als dé maatstaf worden gezien en de media dit ook uitgebreid (en naar mijn idee gekleurd) als nieuws brengt. Maar leren is zoveel meer dan dat.
Wat vinden wij écht belangrijk?
✔ Dat kinderen opgroeien tot sterke, zelfstandige en nieuwsgierige mensen.
✔ Dat ieder kind zich ontwikkelt op zijn eigen manier, in zijn eigen tempo.
✔ Dat we voorbij de labels “hoger” en “lager” kijken en écht zien wat een kind nodig heeft.
✔ Dat onderwijs niet alleen draait om scores, maar ook om plezier, zelfvertrouwen en vaardigheden voor het leven.
In de klas merken we dat kinderen soms al op jonge leeftijd toetsdruk ervaren. Sommige kinderen herkennen “de echte toetsboekjes” van buiten school, anderen krijgen beloningen voor een “hoge” score. Voor veel kinderen voelt een toets daardoor als een groot moment, terwijl het in werkelijkheid slechts een klein stukje van het geheel is.
Hoe zorgen we samen voor een ontspannen aanpak?
Wij willen dat kinderen zich veilig en zeker voelen, ook tijdens toetsmomenten.
Daarom leggen we geen nadruk op het moment van de toets. We zorgen dat de focus op leren blijft en niet op eventuele spanning voor het resultaat. We oefenen in de klas waar nodig, zodat kinderen vertrouwd raken met de manier van vragen stellen. U hoeft dit thuis niet te doen.
Het buiten school oefenen van methode onafhankelijke toetsen (zoals Cito) is niet helpend en zelfs wettelijk niet toegestaan. Gebruikers van de materialen dienen er vertrouwelijk mee om te gaan. Het buiten school om oefenen van deze toetsen geeft wellicht een betere toetsscore. Echter als het dagelijkse beeld van uw kind anders is, kan dit een ongemakkelijke situatie opleveren.
Wij bekijken en analyseren toetsresultaten zorgvuldig. We vergelijken ze met het dagelijks werk en trekken conclusies als we het totale plaatje hebben.
Wilt u thuis iets doen? Lees samen mooie boeken, speel rekenspelletjes, laat uw kind verhalen vertellen. Als extra oefening nodig is, bespreekt de leerkracht dat met u.
Tot slot
Wij willen, net als u, het beste uit uw kind halen. Een toets is een momentopname, geen eindstreep. Laat u niet meeslepen door de cijfers en het nieuws vanuit de media. Laten we samen kijken naar uw kind in zijn geheel. Want bij ons is élke dag een leermoment, en dat is waar groei écht begint!