Op reis naar Kenia

Bericht van 17-09-2024

Vanaf donderdag 3 oktober ga ik (Anita Kraakman) met Teachers4teachters, elf dagen op studiereis naar Kenia. De inzet van T4T is gericht op het leveren van een bijdrage aan de ontwikkeling van het leiderschap van directeuren om daarmee het onderwijs te verbeteren. Vanuit deze organisatie gaan er al jaren collega’s naar Kenia. Wat moet er in het curriculum? Wat is er mogelijk? Waar lopen leerkrachten tegenaan?

Het onderwijs in Kenia is totaal anders dan in Nederland. Er is veel duidelijk, maar nog veel meer niet. Eén leerkracht geeft onder de bomen soms les aan 80 kinderen en soms zijn er grotere scholen waar wel 1000 leerlingen zitten met 15 leerkrachten. In samenwerking met de Pabo’s daar is er ook een schoolleidersopleiding. Ik ga met een groep van 20 directeuren vanuit heel Nederland naar Kenia om daar te kijken en te ondersteunen. Vanuit Blosse ga ik samen met de directeur van de Kiem uit Egmond.

Ik ben ervan overtuigd dat dit me veel in mijn persoonlijke ontwikkeling gaat brengen. Ik ga verbinden met schoolleiders van andere besturen in Nederland en hoop met onze kennis het onderwijs daar beter te kunnen maken. Ook hoop ik te leren van hoe zij onderwijs vormgeven met de minimale mogelijkheden die zij hebben om uiteindelijk ook ons onderwijs weer beter te maken. Daarnaast wordt het werken in een omgeving met een totaal andere structuur en cultuur een mooie uitdaging. Het lijkt mij een ontzettend mooie ervaring waar ik heel veel zin in heb.

Tijdens mijn afwezigheid gaat alles op de Willibrord gewoon door. Bij vragen kunt u gewoon terecht bij een van de collega’s. Mocht er iets anders nodig zijn, zullen zij verbinding leggen met een leidinggevende van een van onze andere locaties.

teachers4teachers teachers4teachers
kenia kenia