Dag van de leerkracht
Een 10 voor alle leerkrachten van Stichting Flore!
Een compliment van Adrie Groot voor alle collega’s voor hun inzet. “Vanuit passie en betrokkenheid bij kinderen zie ik keihard werkende mensen om mij heen. Elk kind doet er toe en heeft recht op onze maximale aandacht, inzet en kwaliteit. Jullie als professionals zorgen er dagelijks voor dat de leerlingen het beste uit zichzelf kunnen halen, en dat verdient de grootst mogelijke waardering”. We wensen jullie een mooie dag van de leerkracht vandaag. Geniet van je vak!
Woelige tijden in het onderwijs
Stichting Flore besteedt veel aandacht aan haar personeel. In deze tijden van bevolkingskrimp worden jaarlijks minder kinderen aangemeld op de basisscholen. Deze trend is in Noord-Holland Noord duidelijk zichtbaar. Waar in het bedrijfsleven gedwongen ontslagen aan de orde van de dag zijn en ook bij schoolbesturen er afscheid genomen moet worden van boventallig personeel is het Stichting Flore gelukt door goed werkgelegenheidsbeleid te voeren, startende leerkrachten een baan aan te bieden. Hieronder een kort interview met twee van hen.
Jonge leerkrachten van start
Op de Willibrordschool in Heiloo is Hanna Broersen (22) gestart als groepsleerkracht in groep 5. In Hanna’s directe omgeving zijn veel mensen werkzaam in het onderwijs. Dit was voor haar altijd een reden om juist niet het onderwijs in te gaan. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan; na een afgebroken studie commerciële economie en een heroriëntatietraject werd duidelijk – ook al wilde ze het in eerste instantie zelf nòg niet zien – dat een opleiding tot leerkracht het beste bij haar past. Tijdens haar vierjarige studie aan de Ipabo heeft zij op diverse scholen stage gelopen. Hanna “Ik kreeg zin in deze praktische opleiding. Ik wilde leren reflecteren op mijn eigen handelen, hoe sta ik voor de klas? Tijdens deze opleiding heb ik mezelf goed leren kennen”. Het werken met kinderen vindt Hanna een uitdaging: “Kinderen zijn eerlijk, ontzettend leergierig en open. Ze staan nog zo onbevangen aan het begin van hun leven, het is prachtig om daar onderdeel van te mogen zijn. En ze zijn gewoon heel grappig.” De begeleiding vanuit Stichting Flore is in handen van schoolopleider Marie José Jongerius. Hanna: “Deze begeleiding was écht heel fijn. Marie José zegt niet: je doet dit niet goed of je doet dat wel goed. Zij stelt vragen waardoor je naar jezelf gaat kijken hoe je voor de groep staat. Je leert reflecteren op je eigen handelen en daar groei je van.” Hanna solliciteerde zelfs in Antwerpen, maar gelukkig was daar het verlossende woord vanuit Flore en kreeg zij een baan aangeboden op de Willibrordschool in Heiloo. “Ik ben nog zoekende naar mìjn manier van lesgeven, en dat bespreek ik ook met de kinderen. Die feedback is onbetaalbaar en maakt dat ik elke dag met een voldaan gevoel naar huis ga” besluit Hanna.
Passie voor kinderen en onderwijs
Madeleine Hink (23) wilde graag met enthousiaste mensen werken en welke mensen zijn er nu enthousiaster dan kinderen? Na haar mbo opleiding tot onderwijsassistent volgde logischerwijs de opleiding tot groepsleerkracht aan de Ipabo. Madeleine heeft haar lio-stage (leraar in opleiding, red.) gelopen op basisschool De Doorbraak in Warmenhuizen, in groep 4. Vanwege haar goede beoordeling en gepassioneerde houding kreeg zij bij Flore een baan aangeboden op De Baanbreker in Graft in de combinatiegroep 5/6. Madeleine: “Het was een spannende start, in de eerste weken komt er veel op je af, maar nu begint de rust te komen en sta ik genietend voor de groep. Er is een goede begeleiding in de school door mijn mentor en de directeur. Maar ook schoolopleider Marie José Jongerius komt regelmatig langs.” De schoolopleider observeert de lessen en bespreekt dit met de startende leerkracht. Madeleine: “Ik kan met al mijn vragen terecht bij Marie José, niet alleen over het vak maar ook voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Je voelt je écht gezien door haar. Zij heeft aandacht voor de persoon achter de student.”